Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Oszuści nie śpią – chrońcie swoje oszczędności

Pomimo powtarzających się apeli dotyczących popełnianych oszustw w przestrzeni internetowej i bankowej, wiele osób w sposób niewystarczający chroni swoje oszczędności i podejmuje się realizacji ryzykownych transakcji. Poniżej przedstawiamy przykłady narzędzi i sposobów jakimi posługują się przestępcy, którzy w bezprawnie sięgają do naszych kont bankowych. Są to przykłady zgłoszeń, które wpłynęły do opatowskiej komendy tylko w ciągu minionego weekendu.

W ubiegłym tygodniu mieszkanka gminy Wojciechowice na jednym z portali społecznościowych w grupie z ogłoszeniami dotyczącymi oferowania i poszukiwania pracy zauważyła ofertę dotyczącą pracy zdalnej. Zakres obowiązków miał obejmować odbieranie zamówień telefonicznych, a następnie wpisywanie ich w system informatyczny oraz utrzymywanie kontaktu z klientami. Strony uzgodniły wysokość wynagrodzenia. Następnie w celu dokonania formalności 26-latka podała „pracodawcy” swój pesel oraz numer dowodu osobistego. Kobieta dodatkowo wpłaciła na podane przez rozmówcę konto bankowe kwotę 450 zł na pokrycie kosztów zainstalowania w jej miejscu zamieszkania urządzeń teleinformatycznych niezbędnych do realizacji zleconych obowiązków. Niestety po tej transakcji kontakt z ogłoszeniodawcą się urwał, a 26-latka straciła swoje pieniądze.

W piątek 72-letnia mieszkanka Ożarowa powiadomiła policjantów, że w godzinach popołudniowych telefonicznie skontaktował się z nią mężczyzna, który poinformował ją, że reprezentuje bank, w którym kobieta posiada konto. Następnie przedstawił jej sytuację, w której rzekomo ktoś zamierza wziąć pożyczkę z użyciem jej konta bankowego w wysokości 700 zł. Mężczyzna dodał, że dla jej bezpieczeństwa rozmowa jest nagrywana a jej dane osobowe są chronione, po czym oświadczył, że będzie zadawał jej szczegółowe pytania. Seniorka odmówiła odpowiedzi na zadawane pytania i poinformowała rozmówcę, że uda się w dniu następnym osobiście do siedziby swojego banku by wyjaśnić sprawę. Jej zdecydowana postawa pozwoliła uchronić się przed utratą oszczędności.

Również w piątek do opatowskich policjantów zgłosił się 34-letni mieszkaniec gminy Sadowie, który tydzień wcześniej na portalu społecznościowym zakupił felgi aluminiowe za kwotę 300 zł. Strony doszły do porozumienia co do ceny i sposobu wysyłki zakupionego towaru po czym sprzedający podał dane osobowe oraz numer konta, na które mężczyzna ma wpłacić uzgodnioną sumę. Po próbie realizacji płatności otrzymał informację z banku, że podane w przelewie konto jest nieprawidłowe. Następnie w przebiegu procesu zakupu strony ustaliły, że płatność zostanie zrealizowania blikiem a po dokonaniu transakcji kupujący otrzyma informację o potwierdzeniu nadania przesyłki. Kontakt ze sprzedającym urwał się bezpośrednio po pobraniu przez niego płatności. Z portalu usunięte zostało również ogłoszenie i konto sprzedającego. 34-latek nie odzyskał swoich pieniędzy.

Wczoraj do KPP w Opatowie zgłosiła się 25-letnia mieszkanka gminy Wojciechowice, która powiadomiła, że korzystając z aplikacji pośredniczącej w sprzedaży odzieży umieściła ogłoszenie o sprzedaży butów znanej marki za kwotę 210zł. Wkrótce po zamieszczeniu ogłoszenia kobieta otrzymała wiadomość na skrzynkę pocztową aplikacji. Z jej treści wynikało, że inny użytkownik aplikacji dokonał zakupu oferowanego przedmiotu. W kolejnych wiadomościach sprzedająca otrzymała informację o tym, w jaki sposób ma odebrać pieniądze od osoby, która kupiła przedmiot. Szata graficzna wiadomości sugerowała, że są one wysyłane przez administratora tej aplikacji. Kobieta otrzymała także wiadomość e-mail na swój adres poczty elektronicznej opisujący kolejne kroki do uzyskania pieniędzy ze sprzedaży. Przeszła w zamieszczony w wiadomości link a następnie postępowała zgodnie z instrukcją. Na kolejnych stronach aplikacji podała numer karty płatniczej przypisanej do jej rachunku bankowego, wprowadziła także numer karty i kod CVC. Krótko po tym na swój numer telefonu komórkowego otrzymała wiadomość ze swojego banku z informacją o konieczności zatwierdzenia operacji na kwotę 3000 zł. Podany był również kod operacji. Kobieta chcąc sprawdzić transakcję wysłała w tej sprawie wiadomość do konsultanta w aplikacji, z której korzystała, gdzie otrzymała informację, że kwota ta to limit, jaki może uzyskać na swojej karcie bankowej w tej aplikacji. 25-latka potwierdziła wykonanie transakcji po czym dostrzegła ubytek ze swego rachunku bankowego kwoty 3000 zł.

Aby uchronić się przed tego typu oszustwami należy przestrzegać kilku ważnych zasad:

  • Nigdy nie wysyłaj nikomu numeru karty, kodu PIN ani żadnych innych informacji o karcie pocztą elektroniczną.
  • Nigdy nie wysyłaj pieniędzy osobie, której nie znasz.
  • Zawsze zapisuj wszystkie dokumenty korzystając z zakupów online.
  • Jeśli nic nie kupujesz, nie przesyłaj danych karty – żadnych.

Opr. KCW

Źródło: KPP Opatów

Powrót na górę strony