Aktualności

Oszustwo na Vinted

W piątek do Komendy Powiatowej Policji w Opatowie zgłosiła się 35-letnia mieszkanka miasta, oszukana podczas sprzedaży ubrań za pośrednictwem aplikacji ogłoszeniowej. W wyniku działania oszustów, kobieta straciła 5900 złotych. Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy – sprzedając za pośrednictwem Internetu również możesz stać się ofiarą oszustów.

W większości przypadków, gdy dochodzi do oszustwa za pośrednictwem aplikacji ogłoszeniowych stosowany jest tzw. phishing. Zgodnie z definicją phishing to technika oszustwa internetowego, gdzie sprawcy, podszywając się pod znane firmy lub instytucje, wysyłają fałszywe e-maile lub SMS-y, by wyłudzić Twoje dane osobowe lub finansowe. Przestępcy mogą prosić o podanie danych osobowych, lub informacji logowania do kont bankowych, często używając wiadomości wyglądających na autentyczne. Dlatego tak ważne jest zachowanie czujności i unikanie klikania w podejrzane linki lub udostępniania danych osobowych w odpowiedzi na e-maile lub SMS-y, które wydają się niezaufane.

W miniony piątek do  Komendy Powiatowej Policji w Opatów zgłosiła się 35-letnia mieszkanka miasta. Kobieta zawiadomiła, iż została oszukana podczas sprzedaży sukienki, którą wystawiła na sprzedaż za pośrednictwem jednego z popularnych portali sprzedażowych. Z relacji 35-latki wynika, że chwilę po tym jak wystawiła przedmiot na sprzedaż, otrzymała wiadomość sms od potencjalnego nabywcy, gdzie zamieszczony był link. Nieświadoma niczego kobieta  kliknęła w zamieszczony w wiadomości link. Dalej postępowała zgodnie ze wskazówkami. Po czym na jej telefon zadzwoniła kobieta podająca się za pracownika portalu ogłoszeniowego informując, że otrzyma za chwilę sms z kodem aktywacyjnym. O tym, że została oszukana 35-latka zorientowała się, gdy na jej telefon przyszedł kolejny sms z informacją o przelewie z jej konta kwoty 5900 zł.

Zwróć szczególną uwagę, aby nie paść ofiarą oszustwa podczas korzystania z ogłoszeniowych portali:

  • Często wiadomości typu phishing od oszustów zawierają błędy językowe, takie jak nieprawidłowa gramatyka, interpunkcja, pisownia, a także brak polskich znaków diakrytycznych, np. brak „ą” czy „ę”.
  • Zaleca się weryfikację, czy adres e-mail nadawcy faktycznie należy do organizacji, którą reprezentuje. Często adresy te mogą być niewiarygodne lub niezgodne z podpisem pod wiadomością.
  • Analizuj wygląd i jakość maila pod kątem zgodności z oficjalnymi komunikatami danej firmy czy instytucji. Sprawdzaj, czy użyte logo i stopka mailowa odpowiadają tym na oficjalnych stronach.
  • Upewnij się, czy e-mail jest skierowany bezpośrednio do Ciebie z użyciem imienia i nazwiska, a nie ogólnych zwrotów jak „szanowny kliencie” czy „drogi współpracowniku”. Ogólne formy adresowania mogą wskazywać na phishing.
  • Zachowaj ostrożność wobec skróconych linków. Jeśli masz wątpliwości co do celu linku, najedź na niego kursorem, aby zobaczyć pełny adres w dolnej części przeglądarki, zanim na niego klikniesz.
  • Dokładnie sprawdzaj sprzedawców. Przed dokonaniem zakupu przejrzyj profil sprzedawcy, sprawdzając jego oceny, recenzje i historię transakcji. Sprzedawca z dobrą reputacją zwykle ma pozytywne opinie od poprzednich kupujących.
  • Zawsze dokonuj transakcji za pośrednictwem bezpiecznego systemu płatności danego portalu. Unikaj przelewów pieniężnych, używania kryptowalut lub innych niewykrywalnych form płatności.
  • Pamiętaj o ochronie swoich danych osobowych podczas interakcji ze sprzedawcami na portalach ogłoszeniowych i unikaniu udostępniania zbędnych informacji osobowych, także w rozmowach z innymi użytkownikami.

Przestrzegamy - istnieją pewne schematy działania cyberprzestępców, które powinny od razu wzbudzić  podejrzenia. Osoba podająca się za kupującego może być oszustem jeżeli prosi o podanie takich danych jak: dane konta płatniczego oraz dane do logowania, dane karty płatniczej, dane osobowe, zdjęcia dokumentu tożsamości, adres email i numer telefonu.

 

 

Opr.M.Ż.

Źródło: KPP w Opatowie

Powrót na górę strony